That my people may live
De sjamanistische ceremonie van de zweethut die ik geleerd heb van mijn leermeesters is geïnspireerd op die van de Lakota’s uit de VS. Ik ben als leider van de zweethut geïnitieerd door Frans Scheerder en Sean Casey. Zij hebben deze oude en heilige ceremonie met grote zorgvuldigheid doorgegeven, waarbij ze ook hebben gekeken naar onze eigen tradities, want de weldaad van zweten is ook in Europa al eeuwen bekend.
Van Ierland tot in Rusland zijn bouwwerken gevonden die bedoeld waren om daar een zweetkuur te ondergaan. Nabij Nijmegen werd een zweethutplek gevonden die 3600 jaar is. De zweethut was op dezelfde wijze gebouwd zoals de Lakota dat nog steeds doen. In Ierland kent men de Teach Allis (zweethuis). In Siberië werden zweethutten gebouwd die erg lijken op de zweethut die wij kennen van de Lakota’s. En Rusland kent de zweethut als ‘Banya’, die lijkt op de Zweedse en Finse sauna.
Deelname aan de zweethut
De zweethutceremonie wordt gegeven bij centrum Oostraven in Epe (Veluwe). Neem contact op voor meer informatie of aanmelden.
Bidden
Het gezamenlijk zweten is niet alleen nuttig als ontspanning en reiniging van lichaam en geest. De zweethut wordt ook gebruikt voor initiatie, geboorte en verbinding. De ceremonie wordt gezien en ervaren als een wedergeboorte. De hut staat hierbij symbool als het vrouwelijke. Het vuur en de stenen als het mannelijke. De zweethut die hier wordt besproken gaat uit van de aanwezigheid van de spirits en onze voorouders, die komen voor heling van lichaam, geest en ziel.
De zweethut bestaat uit vier ronden (de vier windrichtingen) waarin wordt gezongen en gebeden. In de zweethutten die ik begeleid wordt gezongen (gechant), er wordt gedrumd, er is heling en er wordt gebeden voor jezelf en voor al diegene die belangrijk voor je zijn.
Natuurkrachten
De warmte in de zweethut is afkomstig van zeer hete stenen die in een vuur hebben gelegen. Het opbouwen van het vuur waarin de stenen worden verhit en het plaatsen van de stenen op de houtstapel, gebeurt allemaal met respect voor de natuur- en spirituele krachten (vuur, water, aarde, lucht, de vier windrichtingen, moederaarde en het creatieve scheppende principe) die worden uitgenodigd om aanwezig te zijn.
Verantwoording
De zweethut die ik geef is geen Lakotazweethut met de bijbehorende liederen en het maken van tabaccoties. De zweethutten die ik geef wil recht doen aan onze eigen traditie van het stoombad, daarbij gebruiken we de vorm en bouw, die ook in onze streken voorkwam.
Be blessed.